Fonetyka
F – wymawiamy w sylabie FU dwuwargowo (jakbyśmy zdmuchiwali świecę)
G – w śródgłosie wymawiamy nosowo
J – wymawiamy „dż”, np. JU – wym. DŻU
R – wymawiamy bardzo miękko jako dźwięk pośredni między R i L
U – wymawiamy bez labializacji (bez zaokrąglania warg), przejawia tendencje do zanikania, np. TSUKI czytamy jak cki
W – wymawiamy dwuwargowo, jak w wyrazie aUtor
Y – wymawiamy jak polskie j – OYAMA czytamy Ojama
SH – wymawiamy jak sz, np. SHIHAN – Szihan
CH – wymawiamy jak cz, np. KANCHO – Kanczo.
Uderzenia i pchnięcia – seiken
seiken morote tsuki (chudan, jodan, gedan) pchnięcie oburącz (środkowe, górne, dolne)
seiken morote sanbon tsuki (chudan, jodan, gedan) potrójne pchnięcie oburącz – trzy strefy
seiken (chudan, jodan, gedan) tsuki pchnięcie (środkowe, górne, dolne) pięścią
seiken oi tsuki pchnięcie normalne
seiken gyaku tsuki pchnięcie przeciwne
seiken sanbon tsuki (chdan, jodan, gedan) potrójne pchnięcie pięścią (trzy strefy)
seiken ago uchi uderzenie w podbródek pięścią
seiken (chudan, jodan) mawashi uchi uderzenie okrężne pięścią
seiken tate tsuki pchnięcie pięścią (ułożoną wydłuż) – strzał
seiken jun tsuki pchnięcie pięścią z poparciem ciała
yama tsuki pchnięcie podwójne „góra-dół”
Uderzenia i pchnięcia – uraken
urake shita uchi (tsuki) uderzenie z dołu (w splot słoneczny) odwróconą pięścią
uraken age uchi (tsuki) uderzenie z dołu (podbródkowe) odwróconą pięścią
uraken shomen uchi uderzenie w przód odwróconą pięścią
uraken sayu uchi uderzenie w bok odwróconą pięścią
uraken hizo uchi uderzenie w żebra odwróconą pięścią
uraken ganmen oroshi uchi uderzenie z góry odwróconą pięścią
uraken mawashi uchi uderzenie okrężne odwróconą pięścią
Uderzenia – shuto
shuto sakotsu uchi uderzenie w obojczyk zewnętrznym kantem dłoni
shuto sakotsu uchikomi uderzenie prowadzone w obojczyk zewnętrznym kantem dłoni
shuto (yoko) ganmen uchi uderzenie w skroń zewnętrznym kantem dłoni
shuto hizo uchi uderzenie w żebra zewnętrznym kantem dłoni
shuto jodan uchi uchi uderzenie na zewnątrz zewnętrznym kantem dłoni
Uderzenia – tettsui
tettsui komi kami uchi uderzenie pięścią „młotem” w skroń
tettsui hizo uchi uderzenie pięścią „młotem” w żebra
tettsui (chudan, jodan, gedan) yoko uchi uderzenie pięścią „młotem” w bok (strefa środkowa, górna i dolna)
tettsui ganmen oroshi uchi uderzenie pięścią „młotem” z góry w twarz
Uderzenia – hiji (empi)
hiji (chudan, jodan) ate uderzenie łokciem (na stref środkową i górną)
hiji ago uchi uderzenie łokciem w podbródek
hiji ushiro ate uderzenie łokciem w tył
hiji oroshi uchi uderzenie łokciem z góry w dół
mae hiji ate uderzenie łokciem w przód
Uderzenia – shotei
shotei (chudan, jodan, gedan) tsuki pchnięcie (środkowe, górne, dolne) podstawą dłoni
shotei sanbon tsuki (chudan, jodan, gedan) potrójne pchnięcie podstawą dłoni (trzy strefy)
Bloki – seiken
seiken chudan soto uke blok pięścią do wewnątrz na strefą środkową
seiken jodan uke blok górny pięścią
seiken chudan uchi uke blok pięścią na zewnątrz na strefą środkową
seiken mae gedan barai dolne zagarnięcie pięścią
seiken mawashi gedan barai dolne okrężne zagarnięcie pięścią
seiken chudan uchi uke/ gedan barai blok pięścią na zewnątrz na strefą środkową/ dolne zagarnięcie pięścią
seiken jodan juji uke blok krzyżowy pięścią na strefę górną
seiken gedan juji uke blok krzyżowy pięścią na strefę dolną
seiken morote chudan uchi uke blok pięścią na zewnątrz na strefą środkową (oburącz)
Bloki – shuto
shuto mawashi uke blok okrężny kantem dłoni
shuto mae mawashi uke blok okrężny kantem dłoni z przodu
shuto jodan uke blok górny kantem dłoni
shuto chudan soto uke blok kantem dłoni do wewnątrz na strefą środkową
shuto chudan uchi uke blok kantem dłoni na zewnątrz na strefą środkową
shuto mae gedan barai blok dolny kantem dłoni
shuto jodan uchi uke blok kantem dłoni na zewnątrz na strefą górną
shuto jodan juji uke blok krzyżowy kantem dłoni na strefę górną
shuto gedan juji uke blok krzyżowy kantem dłoni na strefę dolną
Bloki – shotei
shotei jodan uke blok górny podstawą dłoni
shotei chudan soto uke blok podstawą dłoni do wewnątrz na strefą środkową
shotei gedan uke blok dolny podstawą dłoni
Pozycje – dachi
fudo dachi pozycja wyjściowa (otwarta)
musubi dachi pozycja medytacji (stojąc)
haisoku dachi pozycja (stopy razem)
yohei dachi pozycja gotowości
uchihajiji dachi pozycja (stopy do środka)
heiko dachi pozycja równoległa
sanchin dachi pozycja trójkątów
kokutsu dachi pozycja zakroczna
neko ashi dachi pozycja kota
zenkutsu dachi pozycja wykroczna
kiba dachi pozycja jeźdźca
shiko dachi pozycja zapaśnika sumo
kake dachi pozycja „hak”
tsuru ashi dachi pozycja żurawia
moro ashi dachi pozycja obunóz
soshin dachi pozycja w przysiadzie
Kopnięcia – geri
hiza geri kopnięcie kolanem
kin geri kopnięcie w krocze
chusoku (chudan, jodan) mae geri kopnięcie w przód (stopą)
kakato mae oroshi geri kopnięcie piętą w dół
chusoku mae keage kopnięcie prostą nogą w górę
sokuto yoko keage kopnięcie prostą nogą w bok kantem stopy
teisoku soto mawashi keage kopnięcie okrężne prostą nogą do środka (wewnętrznym kantem stopy)
sokuto (haisoku) uchi mawashi keage kopnięcie okrężne prostą nogą na zewnątrz (zewnętrznym kantem stopy)
kakato ushiro keage kopnięcie prostą nogą w tył (piętą)
sokuto kansetsu geri kopnięcie zewnętrznym kantem stopy w staw kolanowy
haisoku (gedan, chudan, jodan) mawashi geri kopnięcie okrężne stopą – sklepieniem (dolne, środkowe, górne)
chusoku (gedan, chudan, jodan) mawashi geri kopnięcie okrężne stopą – poduszkami (dolne, środkowe, górne)
sokuto (chudan, jodan) yoko geri kopnięcie w bok kantem stopy (środkowe, górne)
kakato (gedan, chudan, jodan) ushiro geri kopnięcie w tył piętą (dolne, środkowe, górne)
(gedan, chudan, jodan) ushiro mawashi geri kopnięcie okrężne w tył (dolne, środkowe, górne)
(gedan, chudan, jodan) kake geri kopnięcie „hakowe” (dolne, środkowe, górne)
Powierzchnie atakujące i blokujące
chusoku poduszki stopy
haisoku sklepienie stopy
haito wewnętrzna krawędź dłoni (od strony kciuka)
hiji łokieć
hiza kolano
kakato pięta
koken przegub dłoni
nukite dłoń „włócznia”
seiken pięść młot
Shotei podstawa dłoni
Shuto zewnętrzna krawędź dłoni
Sokuto zewnętrzna krawędź stopy
Sune goleń
Teisoku wewnętrzna krawędź stopy
Tettsui pięść młot
Uraken odwrócona pięść
yohon nukite dłoń „włócznia” (palce razem)
Inne
Age w górę
Ago podbródek
ai-suru kochać
Arigato dziękuję
Ashi noga/stopa
Atama głowa
Ate uderzenia (łokciem)
Banzai sto lat!
Barai zagarnięcie
Budo sztuki wojenne
Chudan strefa środkowa
Dachi pozycję nóg
Dan stopień mistrzowski
Do droga
dojo sala ćwiczeń
domo arigato dziękuję bardzo
empi łokieć
fu otwarty
ganmen skroń, twarz
gedan strefa dolna
geri kopnięcie
gohon pięciokrotny
gyaku przeciwnie
hai tak
hihan mistrz
hizo żebra
ippon pojedynczy
jiyu wolna
jodan strefa górna
juji krzyż
jutsu sztuka, umiejętność
kabuki japoński teatr
kai organizacja
kaji udo
kake zahaczać
kami prowadzone
kamikaze boski wiatr
kan szkoła, budynek
kancho dyrektor
kanku symbol odwagi, słońca
kansetsu staw
kara pusty, pusta
karategi kimono do karate
karateka ćwiczący karate
kata forma, kształt
keage (keri-age) kopnięcie w górę prostą nogą
kenjutsu sztuka walki mieczem
kiai okrzyk
kiba dachi jeździec
kin krocze
kome włosy na głowie
kubi szyja
kumite walka
kusarigama sierp i łańcuch
kyoku biegun, ekstremum, mistrzostwo
kyu stopień uczniowski
mae w przód
maita poddaję się
makiwara jap. przyrząd do ćwiczeń
mate przerwać, puścić
mawashi okrężnie
mawate obrót
mokuso zamknąć oczy
moro obie
morote obie ręce
muso uchi techniki naturalnej samoobrony
musubi dachi nicość obojętność w zen
naure powrót
neko kot
ne-waza techniki walki w parterze
nihon podwójny
nogare sposób oddychania
nunchaku cep do ryżu stosowany w walce przez wieśniaków
obi pas
oroshi w dół
osu tak, dziękuję, pozdrowienie
rei ukłon
renraku kombinacje
ryusui uniki
sai rytualny sztylet z Okinawy
sakotsu obojczyk
sanbon potrójny
sanchin trójkąt
satori stan oświecenia
sayonara pożegnanie
sayu bok, w płaszczyźnie bocznej
senpai starszy stopniem, rangą
sensei nauczyciel
shiko dachi pozycja zapaśnika sumo
shin prawda
shinden świątynia (w dojo miejsce szczególnego kultu)
shita od spodu (dolne)
shomen przód, front, czoło
shurikenkatana miecz samurajski
soto do wewnątrz
tai ciało
tameshi wari technika rozbijania twardych przedmiotów
tatami tradycyjna mata japońska
tate wzdłuż
te ręka, ręce
tensho nakrycia
tobi skakać
tsuki uderzenie, pchnięcie
tsuru żuraw
tukui ulubione techniki
uchi na zewnątrz
uchi uderzenie, cięcie
uchi-deshi osobisty uczeń
uke blok
ukemi pady i przewroty
ura odwrotnie
ushiro w tył
yame przerwać
yasume relaks
yoko w bok
zazen pozycja medytacji siedząc
Liczebniki
1 – ichi [eć]
2 – ni
3 – san
4 – shi (yon) [szi]
5 – go
6 – roku [rok]
7 – shichi [czic]
8 – hachi [ac]
9 – ku
10 – ju [dżu]
ju ichi 11
ju ni 12
ju san 13
ju yon 14
ju go 15
ju roku 16
ju shichi (ju nana) 17
ju hachi 18
ju ku 19
ni ju 20
san ju 30
yon ju 40
yon ju go 45
go ju 50
roku ju 60
shichi ju (nana ju) 70
hachi ju 80
ku ju 90
hyaku 100
nihyaku 200
sambyaku 300
yohyaku 400
gohyaku 500
roppyaku 600
nanahyaku 700
happyaku 800
kuhaku 900
sen 1000